Χαράλαμπος Στέρτσος
Η ΕΠΙΘΕΣΗ
Το πρωί της 28ης Οκτωβρίου οι σειρήνες ήχησαν στην Ελευσίνα. Η πόλη δεχόταν την πρώτη της επίθεση από τα ιταλικά αεροπλάνα. Οι βόμβες αστόχησαν και χτύπησαν την Κινέτα. Είχαν προηγηθεί βομβαρδισμοί της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας στον Πειραιά και στο Τατόι. Ο πόλεμος είχε αρχίσει.
Σύμφωνα με την απογραφή του πληθυσμού της, την 16ην Οκτωβρίου 1940, λίγο πριν την ιταλική επίθεση ο πληθυσμός της ήταν περίπου στις 9500 κάτοικοι, αν σε αυτούς συνυπολογίσει και τους 2000 πρόσφυγες που ήρθαν καταδιωγμένοι το 1922, κυρίως από τα παράλια της Μικράς Ασίας και της Σμύρνης. Ο αριθμός των προσφύγων ήταν αρκετά δυσανάλογος σχετικά με το μέγεθος του πληθυσμού. Έτσι από μια μικρή πολίχνη 250 αρβανιτών κατοίκων το 1827 η Ελευσίνα το 1940 είναι ένα σημαντικό εμπορικό και βιομηχανικό κέντρο με λιμάνι, αεροδρόμιο και ακμάζουσες βιομηχανίες ( όπως η ΤΙΤΑΝ), οινοποιίες (π.χ ΒΟΤΡΥΣ), βιοτεχνίες. Οι πρόσφυγες είναι κοινωνικά και οικονομικά εξελιγμένοι και έχουν ήδη ενταχθεί και αξιοποιηθεί σε μια βιομηχανοποιούμενη οικονομία δουλεύοντας σε μεγάλο ποσοστό ως εργάτες στις βιομηχανίες. Η εργατική τάξη της πόλης κάνει ήδη αισθητή την παρουσία της με διεκδικήσεις και συνδικαλιστικές δράσεις που ξεκινούν από την περίοδο της οικονομικής κρίσης του 1929.
Το αεροδρόμιο της πόλης είναι σχετικά νέο μιας και η κατασκευή του ξεκίνησε το 1938 επί δικτατορίας Ιωάννη Μεταξά χωρίς όμως να έχει πλήρως ασφαλτοστρωθεί. Χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις συμμαχικές δυνάμεις 1940–41. Από τις 6/11/1940 χρησιμοποιείται για τις εξορμήσεις της πολεμικής αεροπορίας όταν οι βάσεις Τατόϊου και Ελευσίνας ενισχύονται με 24 αεροπλάνα. Στη συνέχεια το αεροδρόμιο θα χρησιμοποιηθεί από τις κατοχικές δυνάμεις.
Επίσης το λιμάνι συμβάλει αποφασιστικά στην εμπορική ζωή και οικονομική δραστηριότητα της Ελευσίνας. Πολύ πιο κάτω από τη σημερινή εθνική οδό περνούσε ένας καθοριστικός οδικός άξονας. Η παλαιά εθνική οδός Αθηνών — Θηβών. Αυτή η οδός περνούσε από τη στενωπό της Κάζας, κοντά στα Βίλια. Έτσι η Ελευσίνα ήταν το κλειδί της εισόδου στη Δυτική Αττική. Ήταν το πέρασμα από την Αθήνα στην υπόλοιπη Ελλάδα, γεγονός που αργότερα στη περίοδο της κατοχής παίζει σημαντικό ρόλο
Κατά τη διάρκεια του πολέμου το λιμάνι νεκρώνεται και οι βιομηχανίες κλείνουν ή υπολειτουργούν. 18 Ελευσίνιοι χάνουν τη ζωή τους στον αντιφασιστικό αγώνα έως και τον Απρίλιο του 1941
26 Απριλίου 1941 η Ελευσίνα καταλαμβάνεται από τους Γερμανούς. Στην πόλη περιπολούν Ιταλοί στρατιώτες. Η στρατηγική της θέση, κοντά στην Αθήνα και στο λιμάνι της, έκανε σημαντική τόσο για τις μετακινήσεις όσο και για τον εφοδιασμό των κατακτητών. Οι υποδομές της πόλης περνούν στους Γερμανούς και οι βιομηχανίες που ενδιαφέρουν τις δυνάμεις κατοχής μαζί με το σχολείο, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια επιτάσσονται. Η Ελευσίνα είναι μια μικρογραφία της Αθήνας Η οικοδομή και οι επιχειρήσεις σχετικά με αυτήν νεκρώνεται και πολύς κόσμος μένει άνεργος Εκδίδεται διαταγή για απογραφή των τροφίμων και η αγροτική παραγωγή μειώνεται δραματικά. Πολλοί αποκρύπτουν τα τρόφιμα κι αυτό σε συνδυασμό με την αποκοπή των αστικών κέντρων από την αγροτική ενδοχώρα και την απορρύθμιση των δικτύων διανομής φέρνει πείνα στην πόλη. Σύμφωνα με τις πιο συντηρητικές απογραφές ο αριθμός των θανούντων από υποσιτισμό αγγίζει τους 200.
Η νόσος «της πείνης». Από τον Οκτώβριο του 1941 έως το τέλος του χρόνου έχουμε 15 θανάτους από ασιτία , ενώ το 1942 έχουμε 336 θανάτους ( πενταπλάσιους από τα προπολεμικά επίπεδα) εκ των οποίων οι 147 είναι θάνατοι από πείνα.
Οι Γερμανοί δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στο αεροδρόμιο. Τελειώνουν την ασφαλτόστρωση, κάνουν έργα επέκτασης και το οχυρώνουν. Ταυτόχρονα στους χώρους του αποθηκεύουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων και πυρομαχικών. Οι εργασίες είναι της ίδιας κλίμακας με αυτές στο Χασάνι (Ελληνικό), στο Τυμπάκι και Μάλαμε της Κρήτης. Από τις πρώτες μέρες το χρησιμοποιούν και για αεροαποβατικές επιχειρήσεις στη Μάχη της Κρήτης.
Η Ελευσίνα κατά τη διάρκεια της κατοχής βομβαρδίζεται από τους συμμάχους αρκετές φορές το 1941–44. Ιδιαίτερα από τα μέσα του Νοεμβρίου του ‘1944 έως και τα μέσα του Δεκεμβρίου του 1944 βομβαρδίζεται 9 φορές με σημαντικές ζημιές στις δυνάμεις κατοχής και το αεροδρόμιο. Οι Γερμανοί μετά από κάθε καταστροφή ανάγκαζαν πολλούς κατοίκους σε καταναγκαστική εργασία.
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ
Το φάσμα της πείνας, τα χαμηλά μεροκάματα, τα φτωχά ή ανύπαρκτα συσσίτια τροφοδοτούν εντάσεις και διάθεση σύγκρουσης με το κατακτητή. Ο εργατικός πληθυσμός έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό καθώς και στην ανάπτυξη της Εθνικής Αντίστασης. Στην περίοδο της Κατοχής 40 ελευσίνιοι έχασαν τη ζωή τους στον αγώνα της αντίστασης. Σήμερα στο νεκροταφείο της πόλης υπάρχει ένα ομαδικό μνημείο με τα ονόματα των 40 πεσόντων
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΠΛΟΚΟ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1944
Για τη καταστολή του αντιστασιακού κινήματος οι Γερμανοί σε ένα μεγάλο μπλόκο συλλαμβάνουν 2500 ελευσίνιους (άνδρες κυρίως) τους οποίους τοποθετούν ανά πεντάδες ή τριάδες στην οδό Αναπαύσεως. Με τη βοήθεια κουκουλοφόρων καταδοτών επιλέγουν 94 άνδρες και μέσω Χαϊδαρίου τους στέλνουν στη Γερμανία. Η Ελευσίνα σε σχέση με τον πληθυσμό της είχε έναν πολύ μεγάλο αριθμό θυμάτων στον αντιστασιακό αγώνα. Η Ελευσίνα φιλοξενεί πολλά αντιστασιακά δίκτυα αφού κατέχει θέση κλειδί μεταξύ της κατεχόμενης Αθήνας και της υπόλοιπης σχετικά ελεύθερης Ελλάδας αφού το αντιστασιακό κίνημα είχε καταφέρει να δημιουργήσει ζώνες και δίκτυα σχετικής ελευθερίας. Τα σύνορα Αττικοβοιωτίας που τα καθόριζαν τα Γεράνεια Ορη, ο Κιθαιρώνας, το όρος Πατέρα και η Πάρνηθα είχαν βοηθήσει να αναπτυχθούν ισχυρές αντιστασιακές οργανώσεις (ΕΚΚΑ, ΕΔΕΣ κ.α) με κυριότερη αυτή του ΕΑΜ. Παράλληλα με τις ένοπλες αντιστασιακές πράξεις, στην Ελευσίνα υπήρξαν και δραστηριότητες που στόχευαν στη διατήρηση της εθνικής συνείδησης. Ορισμένες ομάδες και δάσκαλοι διοργάνωναν μυστικά μαθήματα για την εκμάθηση της ελληνικής ιστορίας και της σημασίας του αγώνα, ενώ οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, συχνά με τη μορφή θρησκευτικών εορτών, λειτουργούσαν ως αφορμή για να διατηρήσουν ζωντανό το ηθικό των υπόδουλων Ελλήνων
ΤΟ ΕΑΜ
Ο πρώτος πυρήνας του ΕΑΜ είχε δημιουργηθεί τον Σεπτέμβριο του ΄41 άμα τη ίδρυσή του. Λίγους μήνες μετά ο αριθμός των ατόμων που είχαν ενταχθεί στο ΕΑΜ αποτελούσε το 1/5 του πληθυσμού της πόλης! Το ΕΑΜ σύντομα γίνεται ηγεμονική δύναμη στις αντιστασιακές οργανώσεις και ελέγχει αποτελεσματικά τα περάσματα της περιοχής. Η οργάνωση του Ε. Α. Μ. προσέφερε πολύτιμη βοήθεια στο λαό. Προμήθευε ιματισμό, υπόδηση, τρόφιμα αλλά και με ένα δίκτυο πληροφοριών μετέφερε κρίσιμες πληροφορίες για τις κινήσεις του εχθρού στα ένοπλα αντάρτικα τμήματα. Πολλά σαμποτάζ έγιναν στο λιμάνι, στο αεροδρόμιο αλλά και στο δίκτυο του σιδηρόδρομου. Τον Αύγουστο του 1942 στα Δερβενοχώρια οργανώθηκε η πρώτη αντάρτικη ομάδα, που η δράση της απλώθηκε σε όλη την Αττική και τη Βοιωτία.
Στο ΕΑΜ εντάχθηκαν εργάτες, συμπαθούντες της αριστεράς και ιδιαίτερα οι πρόσφυγες.Ο συνοικισμός της Ελευσίνας που ζουν οι πρόσφυγες γίνεται η θερμοκοιτίδα της Αντίστασης μέσα στη πόλη. Ιδιαίτερα τα Δερβενοχώρια ήταν το πέρασμα για πολλές ομάδες και εκατοντάδες ανθρώπους που έφευγαν από την Αθήνα. Από εκεί πέρασαν και τα μέλη του Κομμουνιστικού Κόμματος το 1944 για να συμμετάσχουν στη κυβέρνηση του βουνού, την Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης, που σχηματίστηκε από το ΕΑΜ.
Το χωριό της Μάνδρας αποτελεί το κυριότερο πέρασμα από την Αθήνα προς την υπόλοιπη Ελλάδα. Το σημαντικότερο πέρασμα ήταν στη θέση Μυρήνη στο όρος Πατέρα που το έλεγχε ένας αντάρτικος λόχος ελέγχοντας ταυτόχρονα το δρόμο Αθηνών – Θηβών
ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΔΕΡΒΕΝΟΧΩΡΙΩΝ 16–18 ΟΚΡΤΩΒΡΙΟΥ 1943
Τα Δερβενοχώρια αποτέλεσαν το σκηνικό της μεγαλύτερης σύγκρουσης μεταξύ του ΕΛΑΣ και των γερμανικών δυνάμεων κατοχής. Η αφορμή δόθηκε όταν ένας γερμανικός λόχος της αεροπορίας κινήθηκε προς την Πάρνηθα να κάνει εκκαθαρίσεις λόγω στρατιωτικών παρενοχλήσεων. Οι πληροφορίες που είχαν οι γερμανοί ήταν πως αφορούσαν κάποιους λιγοστούς αντάρτες αλλά συνάντησαν 3000! ενόπλους. Ένα ολόκληρο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ με εφεδρείες. Ο γερμανικός λόχος είχε μεγάλες απώλειες, 80 νεκρούς και 40 αιχμαλώτους και αναγκάστηκε σε υποχώρηση. ΟΙ μάχες συνεχίστηκαν λίγο αργότερα με χρήση πυροβολικού από τη γερμανική πλευρά. Τα ελληνικά ένοπλα αντιστασιακά τμήματα αναγκάστηκαν σε υποχώρηση.
Εξέχουσα μορφή ο Στέφας Μαλιάτσης, που άρχισε πρώτος πυρ κατά του Γερμανικού αποσπάσματος, αν και αυτό είχε συλλάβει στη πορεία το γιό του και τον είχε υποχρεώσει να προπορεύεται.
Η μονάδα του ΕΛΑΣ που έδωσε τη μάχη είναι το 34ο Σύνταγμα και κράτησε την ονομασία του από την αντίστοιχη προπολεμική μονάδα του ελληνικού στρατού. Στρατολογεί άνδρες από την περιφέρεια Αττικής και φροντίζει να κρατά απασχολημένες τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής. Διοικητής του είναι ο ελευσίνιος αντισυνταγματάρχης Γεώργιος Ρήγος, αρβανίτης στη καταγωγή, μόνιμος αξιωματικός του ελληνικού στρατού με θητεία σε όλους τους πολέμους, βαλκανικούς, Μικρά Ασία και διοικητής Τάγματος στον ελληνοϊταλικό πόλεμο. Διοικητής του 34ου Συντάγματος ανέλαβε στα μέσα του 1943, αργότερα μετακινήθηκε. Παρότι ο ίδιος μοναρχικός στις πεποιθήσεις προσχώρησε στον ΕΛΛΑΣ για να πολεμήσει αποτελεσματικότερα εναντίον των κατακτητών. Μετά το 1945 υφίστανται τις διώξεις που δέχεται όλο το αντιστασιακό κίνημα και το 1964 εκλέγεται δήμαρχος της Ελευσίνας με την υποστήριξη της ΕΔΑ.
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΣΚΟΣ
Η πιο εμβληματική ελευσίνια προσωπικότητα στον πόλεμο είναι αυτή του Βασίλη Λάσκου.
Ηταν Έλληνας στρατιωτικός και ως αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού (τότε Βασιλικού Ναυτικού) και τελευταίος κυβερνήτης του υποβρυχίου Κατσώνης (Υ‑1 «Κατσώνης»). Η ζωή του έχει απαθανατιστεί και στο βιβλίο του Μ. Καραγάτση, «ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΣΚΟΣ» Εχασε τη ζωή του πολεμώντας τον εχθρό στις 14 Σεπτεμβρίου 1943, βορείως της Σκιάθου όταν μια γερμανική ανθυποβρυχιακή κορβέτα τους κυνήγησε και αναγκάστηκαν να αναδυθούν στην επιφάνεια. Εκεί ο Βασίλης Λάσκος αφού έδωσε εντολή εκκένωσης πήρε ο ίδιος το πολυβόλο και άρχισε να βάλει κατά του γερμανικού πλοίου χάνοντας τη ζωή του και περνώντας στην αθανασία.
« Αφού προηγήθηκε σφοδρή ανταλλαγή πυρών με το γερμανικό καταδιωκτικό υποβρυχίων, ο «Κατσώνης» εμβολίστηκε από το διώκτη του, με αποτέλεσμα να βυθιστεί στις 20:58 της 14ης Σεπτεμβρίου 1943, σε στίγμα 39ο 16′ Β και 23ο 27′ Α και σε βάθος 350 οργιών (640 μ.).
«Συμπαρέσυρεν εις την υστάτην αυτήν κατάδυσιν το ιερόν του φορτίο, τους νεκρούς του Κυβερνήτου, Αντιπλοιάρχου Λάσκου, και των άλλων εκείνων γενναίων, οι οποίοι είχαν πέσει εις την Γέφυραν, τον πυργίσκον και το πυροβόλον, ηρωικοί υπερασπισταί της τιμής της Πατρίδος», γράφει ο ναύαρχος Δ. Φωκάς στο βιβλίο του: «Έκθεσις επί της δράσεως του Β. Ναυτικού κατά τον Πόλεμον 1940–1944».
Ο Μ. Καραγάτσης, επίσης έγραψε για τον κυβερνήτη του «Κατσώνη» και τους άνδρες του τα εξής στη μυθιστορηματική βιογραφία του υπό τον τίτλο «Αντιπλοίαρχος Βασίλης Λάσκος» (εκδόσεις Αετός, Αθήνα, 1948):
Οι πρώτες κιόλας ριπές των γερμανικών πολυβόλων θέρισαν την ομοχειρία του «Κατσώνη». Ο Τρουπάκης κι’ άλλοι έξη άντρες κοίτονται νεκροί στην κουβέρτα. Απόμεινε μόνος ο υποκελευστής Αντωνίου, ο πρώτος γεμιστής, που για μια στιγμή εσάστισε. Έξαφνα ακούει μια φωνή δίπλα του:
— Σκόπευε και ρίχνε! Θα σου δίνω εγώ βλήματα…
Ήταν ο Λάσκος. Έπαιρνε βλήματα από τις φυσιγγιοθήκες, γέμιζε το κανόνι, σφάλιζε το κλείστρο. Ενώ ο Αντωνίου σκόπευε κι’ έρριχνε. Ολόγυρά τους έβραζεν η θάλασσα από τις οβίδες του Γερμανού. Οι σφαίρες των πολυβόλων γαζώναν με τον απαίσιο ξηρό τους κρότο τις λαμαρίνες. Κι’ ερχόταν καταπάνω τους ο Γερμανός. Ερχόταν ολοταχώς, μεγαλόπρεπος μέσα στις λάμψεις από τις εκρήξεις των κανονιών του…
— Κουράγιο, βρε Αντωνίου! Και τους φάγαμε (φωνάζει ο Λάσκος).
Ο Αντωνίου σημαδεύει, ρίχνει. Από κει γυρνάει να πάρη από το χέρι του Λάσκου άλλη οβίδα. Αλλά δεν τον βλέπει να στέκεται δίπλα του. Κοιτάει χάμω. Και τον αντικρύζει ξαπλωμένον ανάσκελα, να κοιτάει τον ουρανό με τ’ ανοιχτά του μάτια. Μια ριπή είχε γαζώσει το αντρίκιο του στήθος. Κι’ έπεσε νεκρός, πάνω στο καράβι του, δίπλα στο κανόνι του. Το μεγάλο κι’ υποσυνείδητο όνειρο της ζωής του είχε εκπληρωθεί. Ο Βασίλης Λάσκος πέθανε πολεμώντας.’’
Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ (στρατιωτικός)
Ένας ακόμη Ελευσίνιος που έδρασε την περίοδο του πολέμου ήταν ο Θεόδωρος Πάγκαλος, κινηματίας και συνωμότης κατ΄ επανάληψη, που αναδείχθηκε δικτάτορας, πρωθυπουργός και πρόεδρος της Β΄ Ελληνικής Δημοκρατίας. Συμμετείχε στο κίνημα στο Γουδή, στους Βαλκανικούς πολέμους, στο κίνημα της Θεσσαλονίκης, στη Μικρασιατική εκστρατεία, στην επανάσταση του 1922, ενώ από το 1925, με το κίνημα της 25ης Ιουνίου ανέλαβε την πρωθυπουργία, ουσιαστικά ως δικτάτορας.
Έχει αρκετή παρασκηνιακή δράση τη περίοδο της κατοχής και θεωρείται από τους ιθύνοντες νόες του σχηματισμού των δωσιλογικών Ταγμάτων Ασφαλείας κατά την Κατοχή, τα οποία τα θεωρεί ως μια αναβίωση των παλαιών Δημοκρατικών Ταγμάτων του Μεσοπολέμου Επηρεάζει πολλούς κοινοτάρχες, δημάρχους και μεταξύ των άλλων πείθει τον δήμαρχο της Χασιάς ( σημερινής Φυλής) να εξοπλίσει το χωριό με γερμανικά όπλα εναντίον των ανταρτών. Την περίοδο των Δεκεμβριανών το σπίτι του στα Πατήσια γίνεται πεδίο συγκρούσεων από το ΕΑΜ το οποίο το θεωρεί ως μια γιάφκα αντιδραστικών. Πεθαίνει το 1952. Από τους ιστορικούς έχει χαρακτηριστεί ως αρκετά αμφιλεγόμενη προσωπικότητα.
Ο πολιτικός Θεόδωρος Πάγκαλος ήταν εγγονός του.
Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ
12 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1944 είναι η χαρμόσυνη μέρα της απελευθέρωσης. Ενώ οι Γερμανοί στην υποχώρησή τους κατέστρεφαν τα πάντα μεγάλη δύναμη της 2ης Μεραρχίας με επικεφαλής τον καπετάνιο Νικηφόρο (Δημήτριος Δημητρίου) κατευθύνθηκε προς την Μαγούλα με σκοπό να τους ανακόψει. Συγκρούσθηκε μαζί τους και προχώρησε προς την Ελευσίνα. Οι καμπάνες χτυπούσαν δαιμονισμένα. Η Ελευσίνα ήταν πια ελεύθερη.
Βρείτε μας και στις σελίδες μας στο Facebook: