Ακολουθούν οι ενδείξεις για την ένταση των ανέμων στο ημερολόγιο της δεύτερης εκστρατείας (5/7–12/8/1821) του υδραίικου μπρικιού «Κίμων». Τις εγγραφές έκανε σε τετράδιο που διασώθηκε ο γραμματικός του πλοίου, ο Δημήτριος Καρδαλίνος. Καπετάνιος ήταν ο Ιωάννης Μπίκος-Μπατσαξής. Θα δείτε ταυτόχρονα την πορεία του ελληνικού στόλου (31 πολεμικά και 4 πυρπολικά) σ’ αυτήν την εκστρατεία.
5 Ιουλίου, αναχώρηση από Ύδρα με κατεύθυνση προς τη Χίο, «ο αγέρας μαϊστράλι»
6 Ιουλίου, ξημερώματα, Μακρόνησος, «τραμουντάνα»
6 Ιουλίου, πρωί, Άνδρος, «πουνέντε»
6 Ιουλίου, βράδυ, Σκύρος, «οστράλι»
7 Ιουλίου, ξημερώματα, Ψαρά, «καιρός λεβάντε, κοντά πολύ πουνέντες»
8 Ιουλίου, ξημερώματα, Ψαρά, «ο αγέρας πόκο βέντο μελτέμι»
9 Ιουλίου, ξημερώματα, Κουσάντασι, «ο αέρας μελτέμι»
9 Ιουλίου, πρωί, στενά μεταξύ Σάμου και Μ. Ασίας, «ο αγέρας φορμάρισε»
10 Ιουλίου, Σάμος, «ο αγέρας φρέσκο μελτέμι»
11 Ιουλίου, πρωί, Σάμος, «ο αγέρας ολίγο μελτέμι»
12 Ιουλίου, ξημέρωμα, Τζατάλια (νησίδες ανατολικά της Καλύμνου που ανήκουν σήμερα στην Τουρκία), «τραμουντάνα»
12 Ιουλίου, μεσημέρι, Κως, «ο αγέρας μέτριο μελτέμι»
13 Ιουλίου, ξημερώματα, Ίμια, «καιρός λεβάντε, ο αγέρας μέτριος μελτέμι»
13 Ιουλίου, απόγευμα, στενά μεταξύ Κως και Μπουντρούμ, «όστρια»
14 Ιουλίου, ξημερώματα, Λέρος, «ο αγέρας φρέσκος μελτέμι»
16 Ιουλίου, ξημερώματα, Σάμος, «ο αγέρας μέτριος μελτέμι»
17 Ιουλίου, ξημερώματα, Σάμος, «ο αγέρας μελτέμι ποκοβέντο»
18 Ιουλίου, ξημερώματα, Σάμος, «ο αγέρας μελτέμι ολίγο»
19 Ιουλίου, ξημερώματα, Πάτμος, «ο αγέρας οστρέλα ολίγο»
20 Ιουλίου, ξημερώματα, Κάλυμνος, «ο αγέρας γαρμπίνι μέτριος»
21 Ιουλίου, ξημερώματα, στον κόλπο του Κέφαλου στην Κω, «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
22 Ιουλίου, μεταξύ Νισύρου και Γυαλιού: «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
23 Ιουλίου, στο Γυαλί: «ο αγέρας μελτέμι ολίγος»
24 Ιουλίου, στο Γυαλί, «ο αγέρας μελτέμι ποκοβέντο»
25 Ιουλίου, στο Γυαλί: «ο αγέρας μελτέμι ολίγος»
26 Ιουλίου, στο Γυαλί: «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
27 Ιουλίου, στο Γυαλί: «ο αγέρας μελτέμι φρέσκος»
28 Ιουλίου, στον κόλπο του Κέφαλου στην Κω: «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
29 Ιουλίου, στον κόλπο του Κέφαλου στην Κω: «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
30 Ιουλίου, στις νησίδες δυτικά της Νισύρου (Περγούσα και Παχειά): «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
31 Ιουλίου, στη Λέρο: «ο αγέρας μελτέμι κάλμη»
1 Αυγούστου, στην Ικαρία: «ο αγέρας μελτέμι καλμάδα πολύ»
3 Αυγούστου, Φούρνοι, «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
4 Αυγούστου, Πάτμος, «κάλμη, ολίγο μελτέμι»
5 Αυγούστου, Ικαρία, «κάλμη ο αγέρας ολίγο μελτέμι»
6 Αυγούστου, πρωί, στα στενά μεταξύ Ικαρίας και Σάμου, «ο αγέρας μελτεμάκι»
6 Αυγούστου, μεσημέρι, Άγιος Κήρυκος, Ικαρίας, «ο αγέρας όστρια γαρμπής»
7 Αυγούστου, πρωί, νησίδα Βενέτικο, νότια της Χίου: «ο αγέρας κάλμη»
7 Αυγούστου, μεσημέρι, από Χίο προς Ικαρία, «ο αγέρας μελτέμι ολίγο»
8 Αυγούστου, παραλία Αγία Δύναμη, Χίος, «ο αγέρας μελτέμι ολίγο»
9 Αυγούστου, χαράματα, νότια της Χίου, «ο αγέρας κάλμη καράντι»
9 Αυγούστου, πρωί, Χίος, «ο αγέρας μελτέμι μέτριο»
10 Αυγούστου, χαράματα, ακρωτήριο Κόρακας, Πάρος, «κάλμη καράντης»
10 Αυγούστου, μεσημέρι, ακρωτήριο Κόρακας, Πάρος, «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
10 Αυγούστου, απόγευμα, Καρλόβασι, Σάμος, «ο αγέρας μελτέμι μέτριος»
10 Αυγούστου, βραδάκι, ακρωτήριο Κόρακας, Πάρος, «ο αγέρας μελτέμι φρέσκο»
11 Αυγούστου, πρωί, Χίος, «ο αγέρας μελτέμι ολίγο»
11 Αυγούστου, μεσημέρι, Τήνος, «ο αγέρας μελτέμι ολίγο»
12 Αυγούστου, πρωί, Γιάρος, «ο αγέρας μελτέμι φρέσκο»
12 Αυγούστου, απογευματάκι, στενά μεταξύ Τζιας και Κύθνου, «ο αγέρας μελτέμι»
12 Αυγούστου, 21.00, Μαντράκι Ύδρας, «επήγαμε και αράξαμε», τέλος δεύτερης εκστρατείας, λογοδοσία, ανάπαυση και προετοιμασία μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου που ξεκινούν ξανά στις 6 το πρωί με «αγέρα πουνέντε γαρμπή» για την τρίτη εκστρατεία.
Το υδραίικο πλοίο «Κίμων» ναυπηγήθηκε στο καρνάγιο του Μανδρακίου στην Ύδρα τον Σεπτέμβριο του 1812 και καταγράφηκε στον Γενικό Κατάλογο Πλοίων της Ύδρας του 1833 ως β΄ τάξεως. ‘Ηταν κατασκευασμένο από ξύλο πεύκου, είχε μήκος 16 μέτρα (η καρίνα) και βάρος γύρω στους 200 τόνους. Ήταν ιδιοκτησία του Υδραίου Αναστάσιου Θεοδωράκη κατά τα τρία τέταρτα και των αδελφών Ιωάννη και Νικολάου Μπίκου ή Μπ(Β)ατσαξή κατά το ένα τέταρτο. Κόστισε γύρω στα 8 εκατομμύρια ευρώ (με σημερινές τιμές, χοντρικά υπολογισμένες). Αρχικά ταξίδευε στη Μεσόγειο ως εμπορικό σιτοκάραβο, στη συνέχεια μετατράπηκε σε πολεμικό για τις ανάγκες του Αγώνα και αργότερα σε εμπορικό ξυλείας. Καπετάνιος του κατά τα έτη 1821–1842 ήταν ο Ιωάννης Μπίκος ή Βατσαξής (του Αντωνίου). Το αρχείο που φυλάσσεται στο ΕΛΙΑ (από εκεί άντλησα αρκετές πληροφορίες) περιλαμβάνει μεταγραφή ημερολογίου των ετών 1821–1827 του υδραίικου πλοίου από τον γιο του καπετάνιου, Λάζαρο Ιωάννη Βατσαξή, το 1880. Συνέχισε να χρησιμοποιείται ως εμπορικό πλοίο (με ονομασία «Ημερινόν») τουλάχιστον μέχρι το 1842. Εγώ χρησιμοποίησα τη μεταγραφή που έκανε η Δρ. Φούλα Πισπιρίγκου το 2012 αλλά και πολλές πληροφορίες από το χρησιμότατο βιβλίο της («Το Ημερολόγιο του Κίμωνος»).
Αριστείδης Χατζής, ανάρτηση στο Facebook